Animatsioon ja kaasaegne kunst

kuraatorid Gerben SCHERMER ja Yiorgos TSANGARIS
tekst Anet TER HORST

Viimastel aastatel on kujutava kunsti ja filmi piirimail loodud mitmeid märkimisväärseid animatsiooniinstallatsioone. See animatsiooni kasutusvaldkond kätkeb endas uusi narratiivseid vorme ja erilist võimalust liikuva pildi kogemisel. Selline kinematograafiline vabadus loob tingimused õitsva filmikultuuri tekkeks. Animatsiooni ja ruumikunsti võimaluste sundimatu kasutus ning nende inspireeriv kokkusulatamine loob unikaalse visuaalse keele ning selle esitluse.

Iga kunstnik räägib oma isikliku loo, olgu see narratiivne või mittenarratiivne, eksperimentaalne, abstraktne või figuratiivne. Kasutatakse laia valikut materjale tuššist paberil kuni portselanini, puulõiget, live-action kaadreid ja filmilindile kraapimist. “Animatsioon ja kaasaegne kunst” pakub unikaalse elamuse nii tavavaatajale kui professionaalile, juhtides samas ka tähelepanu animatsiooni ajaloolisele pärandile.

GENG Xue
Härra Meri

Hiina, 2014
Ühe kanaliga videoinstallatsioon ja joonistused, värviline

Hr Sea põhineb Qing-dünastia autori Pu Puuli-Lingi (1640-1715) salapärasel lool, kus on eriti leidlikult rakendatud Qingi dünastia traditsioonilist portselani.
Uudishimulik teadlane asub uurima salapärast kõrbesaart Lõuna-Hiina meres. Seal kohtab ta prostituuti ja madu. Nad jäävad talle vahele oma korduva käitumismustriga. Jahedates toonides läikiva portselani habras täiuslikkus vastandub teravalt verise looga.
Portselani kasutuselevõtu taga võib olla GENG Xue kirg klassikalise hiina kunsti vastu. Traditsioonilise materjalina kannab portselan endas pikka tähenduslugu. Selle filmiinstallatsiooniga loob ta portselani jaoks uue kaasaegse keele, ühendades materjali sära selliste kinematograafiliste elementidega nagu liikumine ja valgus.

Pierre HÉBERT
Kriimustus 2 – Virvenduste polüfoonia
Kanada, 2019
Kolmekanaliline videoinstallatsioon

Pierre Hébert (Kanada) on saavutanud Kanada filminõukogus (National Film Board of Canada) muljetavaldava rekordi sõltumatu kunstnikuna loodud animafilmide arvu osa. Tema filmid ja multidistsiplinaarsed projektid on eksperimentaalset laadi. Pierre Hébert on tuntud oma 16 mm või 35 mm filmilindi kraapimise poolest, lisaks esitab ta ka samas tehnikas teostatud animatsioonietendusi koos muusikuga.
Scratch-2 on meditatsioon ajas, nii radikaalselt abstraktne kui ka intensiivselt materiaalne. Ekraanil keerlevad jooned, mis tõmblevad ja värisevad. Erineva pikkusega aasad jooksevad lõputult mustvalgel triptühhonil. Tulemuseks on pidev viivitus kolme komponendi vahel ning pidev kompositsioon piltide ja helide vahel. Muusika: Malcolm Goldstein (viiul) ja John Heward (trummid).

LIU Yi
Vares on kutsunud terve päeva

Hiina, 2016
Ühe kanaliga videoinstallatsioon ja joonised, värviline

LIU Yi (Hiina) on mitmekülgne noor kunstnik. Ta liigub vaevata erinevate kunstiliikide vahel. Ta edastab oma kunsti kasutades väga tabavalt nii anima- ja mängufilmi, installatsiooni, maali, skulptuuri ja muid vorme.
“Vares on kutsunud terve päeva” on loominguline dokumentaalfilm, milles on ühendatud dokkaadrid ja animatsioon, see on haarav reisikiri sõidust, mille filmitegija tegi läbi India. Tema muljed on sügavalt isiklikud ja käsitsi joonistatud animatsioonides näivad tema kujutlused mõnikord unenägudena, aga ka sillana reaalsuseni. Ta püüab mõista oma India-armastust ja mõtteid, tundeid ja igapäevaseid olusid ning haiguste ja surma kogemust.

LIU Yi
Maised inimesed
Hiina 2018
Ühe kanaliga videoinstallatsioon ja joonised, must-valge

Mis on maine inimene? Lainetav merirohi? Inimene ilma nime ja rassita? Või keegi üksildane ja sinust erinev? – See inimene oled sina.
Filosoofiline uurimus inimkonnast, joonistatud õhukestele riisipaberi kihtidele. Kaastundlik ja ajastutruu portree universaalsest väljakutsest maailmaga hakkama saada ning reaalsuse ja kujutlusvõime kokkupõrkest.

Fukumi NAKAZAWA
Deformatsioon pärast transformatsiooni.
Eesti/Jaapan, 2021
Nelja kanaliga videoinstallatsioon ja joonised (tint jaapani paberil, must-valge)

Fukumi NAKAZAWA on Jaapani visuaalkunstnik, kes on huvitatud kehariputamise ja bondage-kunsti poolt põhjustatud keha deformatsioonidest. Nende seansside ajal tehtud joonistused aitavad tal luua seninägematuid inimkujusid. Tema töödes muutuvad inimesed igapäevaste ülesannete täitmiseks mõeldud tööriistadeks. Nende jaoks pole küsimus mitte ainult praktilise vormi omandamises, vaid see sisaldab ka naudingu aspekti. Selles utoopilises maailmas saavad inimesed oma loomingu objektidega üheks.
Fukumi teostes ei esine animatsioon kunagi eraldiseisva nähtusena. Iga stseeni jaoks tehtud joonised liimitakse kokku ja eksponeeritakse kunstiteostena.

Stuart POUND
Kleepuvad pikslid
Suurbritannia, 2019
Ühe kanaliga videoinstallatsioon, värviline

Filmitegija ja visuaalkunstnik Stuart Pound (Suurbritannia) on lühikeste eksperimentaalfilmide ja installatsioonidega loonud muljetavaldava kogumiku, mille teosed väsimatult uurivad ja toidavad kinokunsti.
Iroonilise ja mängulisena annab ta tuntud mängufilmistseenidele või suisa juhuslikult leitud kaadritele uusi tähendusi. Nihestades ja korrates ulme- või märulifilmide stseene, muutub vaataja kogemus poolenisti abstraktseks ja ta tajub võõristust. Tema loomingu juhtmotiivi moodustavad muusika ja luule. Rosemary Norman on teinud koostööd Stuart Poundiga alates 1995. aastast. Tema luuletustest saab heliriba, pilt ja vahel ka mõlemad ning ta on ka ise esinenud koos filmiga.

SUN Xun
Mõned tegevused, mida pole revolutsioonis veel määratletud
Hiina, 2011
Ühe kanaliga videoinstallatsioon, värviline

SUN Xun on üks hiina uue põlvkonna sõltumatu animatsioonikunsti pioneere, kelle muljetavaldavad teosed on toonud talle rohkelt rahvusvahelist tunnustust. SUN Xun töötab sageli jooniste ja maalidega, kuid ühendab need ka teksti, puunikerduse ja esemetega, mis tema lugusid edasi annavad. SUN Xun on lummatud ajaloost ning eriti ajaloo ja müütide edastamise viisidest. Ajalugu ja aeg, fantaasia ja tegelikkus on tema loomingus korduvad teemad, need uurivad ühiskondlikke arenguid ja revolutsioonilisi muutusi.
“Mõned tegevused, mida revolutsioonis pole veel määratletud”, on muljetavaldav puulõike-animatsioon, mis kirjeldab üht tavatut päeva. Tundmatu tegelane elab keset kummalist keskkonda, kus valitseb sürrealistlik poliitika ja ideoloogilised põhimõtted.

Anu-Laura TUTTELBERG
Talv vihmametsas
Eesti / Mehhiko / Leedu, 2019
Ühe kanaliga videoinstallatsioon, värvilised, portselanist nukud

Filmitegija ja visuaalkunstnik Anu-Laura TUTTELBERG (Eesti) peab nukufilmi aja kontsentratsiooniks. Talle meeldib tuua esile erinevaid nukufilmi tehnikaid nagu töö valgusega ja uue aja loomine.
Koos oma loendamatute putukaliikide, kalade, lindude ja imetajate ning kümnete tuhandete taimeliikidega on vihmametsal ülemaailmne tähtsus planeedi kliima tasakaalustamisel. Mehhiko ja Peruu troopilised vihmametsad moodustavad muljetavaldava tausta loole maagilistest portselanolenditest, kes elavad päevast päeva, aastast aastasse meie unistuste kõrbes. Portselani omadused, selle habras täiuslikkus koos kõige üle domineeriva looduse ja aja kulgemisega jutustavad poeetilise ja universaalse loo elust ja surmast.